torsdag den 10. juni 2010

KOL

Puha, så fik vi klaret årets blæseprøve eller som det hedder i fagsproget, en lungefunktionstest. Den går ud på, at jeg skal blæse i en maskine op til flere gange og meget længe, altså så længe jeg har luft til. Det føles lidt som om man blæser lungerne ud af kroppen, meget ubehageligt. Jeg var ved sygeplejersken hos min læge i torsdags. Her om lidt skal jeg op og høre resultatet og have tjekket op på medicinen. Jeg er jo i den uheldige situation, at jeg sidste år fik konstateret moderat KOL med 57% lungefunktion, hvilket jo desværre kun kan være min egen skyld, da jeg jo har haft røget i mange år. Jeg stoppede i januar 2006, hvilket jeg selvfølgelig er glad for (tænk hvis jeg var fortsat, så havde jeg nok haft svær KOL idag). Jeg kunne ikke forstå, at efter nogle år som røgfri havde jeg det ikke meget bedre end da jeg røg og derfor fik jeg lavet denne lungefunktionstest hos min læge. ØV ØV, sikke et nedslående resultat.
Nu et år efter har jeg stadig svært ved at leve med, at jeg har ødelagt mine lunger og skal tage medicin resten af mine dage. Til alle rygere vil jeg bare sige, tænk hvad i udsætter jeres egen krop for, at det er altså ikke alle kroppe, der kan klare presset, min kunne ikke og tallet for KOL-patienter er stadig stigende i Danmark efter man har fået øjnene op for sygdommen.
Nu vil jeg lige smutte op til lægen og høre hvad hun har at sige til testen og hvad der deraf følger.
Husk at passe godt på jer selv derude.

1 kommentar: