torsdag den 25. november 2010

Uhm, småkager


Min mellemste datter kom forbi med børnene igår og spiste med. Hyggeligt som altid, bortset fra at hun poppede spørgsmålet: Mor, hvornår bager du de gode småkager - jeg har glasset endnu fra sidste år (dog uden indhold) og nu vil det da snart være rart med lidt friskbagte småkager.
Hvert år (næsten) til jul bager jeg nogle chokolade småkager fra Karolines kogebøger med brun farin, chokolade og mandler i. De smager bare himmelsk og gør stor lykke her i familien.
Idag tænkte jeg, at nu ville jeg følge op på opskriften på knækbrød og prøve at lave en ny portion, ja og når man nu er igang, så rører man da lige en rugbrødsdej og bager den også. Jeg stod og tænkte lidt over det, da jeg rørte rugbrødsdejen og fandt ud af, at jeg egentlig har alt i huset til mine gode småkager, så hvorfor ikke lige lave en portion af dem også, nu ovnen alligevel er varm. Som sagt så gjort.
Det er bare højdepunktet her op til jul og dem kan jeg da nå at lave mange portioner af - heldigvis - for de er meget populære og holder derfor ikke længe, men hvad gør det, når det smager godt. Der er næsten ikke noget værre end at bruge en masse kræfter på at bage og så vil ingen spise det - ikke at det sker i vores familie.
Sidste jul bagte jeg rigtig mange småkager og var lidt smart at bruge dem til værtindegaver, når vi var på besøg hos forældre og børn. Jeg købte nogle små forrådsglas og fyldte dem med småkager, bandt et lille bånd om, og voilá, en fin værtindegave, der vækker glæde hos de ældre i familien og vores søde børn. Kan også bruges til venner og bekendte og er en billig og kreativ gave. Holdbarheden er dog begrænset, da de alle når at spise dem ret hurtigt, men man kan jo fylde glasset flere gange i løbet af julemåneden, når man alligevel kommer på besøg. Jeg tror jeg vil prøve at gøre det samme i år, det får også mig lidt i gang med at bage nogle forskellige ting og det er da sjovt og dejligt at gøre andre glade.
Hey Lene, nu er dine småkager færdige, uret ringer, så jeg vil løbe ud og tage dem ud af ovnen. Pas nu godt på jer selv derude.
Knus Kirsten

1 kommentar:

  1. håber der er bare en tilbage til i eftermiddag !

    SvarSlet